زنگ فارسی

لینک بالا برای دوستانی هست که وبلاگ دارن و می‌خوان مطالب رو دنبال کنن.

از آبان‌ماه ۹۶ برنامۀ «صبح بخیر ایران»، روزهای زوج به فرهنگستان، زبان فارسی و موضوعات زبانی می‌پردازد. این بخش‌های حدوداً ده‌دقیقه‌ای ساعت هفت‌ونیم از شبکۀ یک سیما پخش می‌شود و در هر قسمت، یکی از استادان و اعضای فرهنگستان مهمان برنامه هستند. در این وبلاگ متن این برنامه‌ها ارائه شده است. ترتیب پست‌ها بر اساس ترتیب پخش در برنامۀ «صبح بخیر ایران» نیست. با توجه به شناختی که از مخاطبین وبلاگ، که اغلب دانش‌آموز و دانشجو هستند و تخصص زبان‌شناسی ندارند دارم و نیز با توجه به محتوای مطالب و میزان تخصصی‌بودن و دشواری و جذابیت مباحث، ابتدا برنامه‌هایی را که دربارهٔ درست‌نویسی است منتشر می‌کنم، بعد بخش ضرب‌المثل‌ها و بعد بخش ریشه‌شناسی و واژه‌گزینی و در نهایت، زبان‌شناسی و زبان‌های ایرانی. حُسن دیگر این ترتیب و دسته‌بندی این است که طی مدتی مشخص، یک مبحث بسته می‌شود و بعد وارد بحث بعدی می‌شویم.

همچنین، جدا از پیاده‌سازی متن برنامه‌های فرهنگستان در برنامهٔ «صبح بخیر ایران»، فایل‌های صوتیِ آموزشی مؤسسهٔ «ویراستاران» را هم در این وبلاگ می‌گذارم. این فایل‌های صوتی را که آن مؤسسه با اسمِ «آواچه» در کانال و سایتش منتشر می‌کند، با هماهنگی ایشان به متن تبدیل کرده‌ام و با اجازه‌شان در این وبلاگ می‌گذارم.

این از معرفی وبلاگ. خودم را هم اگر بخواهم معرفی کنم، عرضم به حضورتان که از دانشجویان اولین دورۀ کارشناسی‌ارشد زبان‌شناسی فرهنگستانم و در شُرُف فارغ‌التحصیلی. در حد توان و سوادم به سؤالات و ابهام‌هاتان پاسخ خواهم داد و نقدهاتان را به گوش مسئولان خواهم رساند.