زنگ فارسی

لینک بالا برای دوستانی هست که وبلاگ دارن و می‌خوان مطالب رو دنبال کنن.

آواچه - ۱۶ (هزینۀ ویرایش)

پنجشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۷، ۰۵:۱۶ ق.ظ

دانلود آواچۀ شمارۀ ۱۶ «ویراستاران»: ۱ مگابایت، ۲ دقیقه

متن فایل صوتی:

ناشر، اقتصاد نشر، مالی، ویراستار

ناشر پول ندارد که برای ویرایش بدهد! 

برشی از مصاحبۀ رادیو اقتصاد شهریور۱۳۹۴، صوت خام

آقای باقری، ممنون از توضیحات کاملتان. فقط سؤالی که الان برای من و شنوندگانمان حتماً پیش آمده این است که برنامۀ ما برنامۀ صنعت نشر است و باتوجه‌به وضعیت اقتصادی که صنعت نشر کشور ما دارد می‌خواهیم ببینیم تمامی این حرکت‌هایی که شما انجام می‌دهید در حوزۀ نشر و مؤسسه‌ای که ایجاد کرده‌اید چه تأثیری می‌تواند در روند بهبود اقتصادی صنعت نشر ما داشته باشد؟ 

باقری: هستند ناشرانی که ویرایش را کار هزینه‌افزایی می‌دانند. خیلی طبیعی است. می‌گوید هزینۀ ویرایش این کتاب چه‌قدر است؟ برمبنای تعداد کلمه و ویرایشی که نیاز دارد و ویرایشی که ما انجام می‌دهیم حساب می‌کنیم، مثلاً می‌شود دو میلیون تومان. می‌گوید من این کتاب را می‌خواهم پنج میلیون هزینه کنم چاپ کنم. مگر چه‌قدر می‌خواهد فروش برود که دو میلیون هم هزینۀ ویرایشش بکنم؟ 

جوابی که ما خدمتشان می‌دهیم این است که اگر کتاب شما ویرایش بشود خواننده‌ها آن را بهتر می‌خوانند، روان‌تر پیش می‌روند. حتماً با کتاب‌هایی مواجه شده‌اید که به صفحۀ هفت، هشت، نه، ده که می‌رسید خسته می‌شوید و آن را پرت می‌کنید می‌گذارید کنار یا دنبال بهانه می‌گردید که این کتاب را بی‌خیالش بشوید. حتی اگر برایش هزینه کرده باشید. یکی از دلایلش و یکی از دلایل مهمش این است که این کتاب خوب ویرایش نشده و خواننده نمی‌تواند ارتباط برقرار کند. شاید محتوایش ضعیف باشد، شاید صفحه‌آرایی‌اش خوب نباشد، اما ویرایش رکن بسیار مهمی است در اینکه خواننده بتواند با کتاب ارتباط وسیع پیدا کند و آن کتاب را تا آخر پیش برود و بعد هم که کتاب را بست بگوید خدا خیرشان بدهد، این کتاب هم غلط نداشت، هم روان خواندمش هم چیز ازش یاد گرفتم. 

این زحمت را ما می‌کشیم و به ناشر می‌گوییم که اگر تو دو میلیون تومان اینجا هزینه بکنی، در بلندمدت در چاپ‌های بعدی این کتاب برای شما سودآور خواهد بود. چون همۀ ناشرها امید به چاپ‌های بعدی دارند. چاپ اول تقریباً هزینه‌اش سربه‌سر خواهد شد. چاپ بعدی کتاب ربط مستقیم دارد به اینکه ویرایش کتاب خوب باشد.

+ «ویراستاران»

۹۷/۰۳/۱۰

نظرات  (۲)

هنوز به نظرم در مقایسه با بسیاری از کشورها صنعت چاپ نسبتا ارزان‌تری داریم ناشران این‌گونه سخن می‌گویند،اگر گران‌تر بشود چه کار می‌کنند؟😐

پاسخ:
نمی‌دونم ای‌بوک هم زیرمجموعهٔ اینها‌ هست یا نه،‌ ولی برام سؤاله وقتی میشه به صورت الکترونیکی منتشر‌ بشه چرا برای کاغذ هزینه میشه
۱۰ خرداد ۹۷ ، ۱۲:۰۳ سید رمضان حسینی
iهزینهٔ چاپ یه کتاب درصد کمی از قیمت کتابه. خصوصا هر چی تیراژ یه کتاب بالاتر بره این هزینه به نسبت هر جلد کتاب کاهش چشمگیری داره. یکی از ناشرا می‌گفت اگه کسی جرات کنه و مثلا 10-20 هزار جلد تیراژ بزنه و بتونه اونا رو بفرشه تقریبا 10 برابر هزینه چاپ و پخش سود می‌کنه.
این هزینه ها رو می‌تونید با هزینهٔ سرپا نگه داشتن سایت و اپ و پشتیبانی تو کتاب‌های الکترونیکی مقایسه کنید. ضمن این که تجربهٔ دنیا (که 10-20 سالی زودتر از ما رفتن به اون سمت) نشون می‌ده کتاب‌های الکترونیکی نمی‌تونن بازار کتاب‌های سنتی رو جمع کنن و نهایتا در حد یه ضربه اوله محسوب می‌شن و این صنعت کماکان مشتری‌هاش رو داره.
پاسخ:
اما برای یه خوابگاهی که سالها زندگیشو سعی کرده توی یکی‌دو چمدون خلاصه کنه، همیشه یه چمدون سنگین پر از کتاب که جایی براش نداره عذاب بوده و ترجیح داده حتی جزوات کلاسی‌شم پی‌دی‌اف باشه و آدمایی که عاشق بوی کاغذ و کتابن درک نمی‌کنه :))
انصافاً امکان جست‌وجو فقط تو الکترونیکیه هست. کلی مزیت داره.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">