زنگ فارسی

لینک بالا برای دوستانی هست که وبلاگ دارن و می‌خوان مطالب رو دنبال کنن.

آواچه - ۱۹ (تعامل ویراستار)

يكشنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۰۵:۳۵ ق.ظ

دانلود آواچۀ شمارۀ ۱۹ «ویراستاران»: ۲ مگابایت، ۲ دقیقه

متن فایل صوتی:

ویراستار باید با همۀ عوامل تولید کتاب در تعامل باشد؛ اما از همه مهم‌تر نویسنده است. این تعامل با نویسنده چند جا اتفاق می‌افتد؛ مثلاً موقع سفارش و انعقاد قرارداد، یعنی همان‌جایی که معلوم می‌شود ویراستار چه کار باید بکند و چه کار نباید بکند.

جلسات حضوری با نویسنده فرصتی برای گفتگوی دوستانه و نزدیک‌شدن افق نگاه ویراستار و نویسنده است. یا وقتی نویسنده متن ویراستار را بعد از ویرایش مطالعه و آن را تأیید می‌کند.

یکی دیگر از راه‌های تعامل با ویراستار یادداشت‌گذاری برای نویسنده است. ویراستار موقع ویرایش برای نویسنده یادداشت می‌گذارد و ابهام‌ها و نکته‌هایی را برای نویسنده می‌نویسد تا نویسنده سر فرصت آنها را بررسی کند و به ویراستار جواب دهد.

۹۷/۰۳/۱۳

نظرات  (۳)

به‌نظرم نویسنده‌ها باید خودشون ویراستاری یاد بگیرن و نوشته‌هاشون رو ویرایش کنن. به‌نظرم این ویراستاری‌های جدا از نویسنده، یه‌جورایی مثل ترجمه می‌مونه و میتونه باعث صدمه به مفهوم اصلی بشه... حتی توی ویرایش نکات نگارشی مثل نیم‌فاصله و ویرگول، که بسیار در خوانش متن مؤثر هستن. 
پاسخ:
به نظر منم.
من حتی با اینایی که مثلاً پایان‌نامه رو می‌نویسن و کارهای آماری یا تایپ و ویرایششو می‌سپرن به یکی دیگه هم موافق نیستم. آدم به کار خودش مسلط‌تره تا دیگری
دوستان! کاملا درست می فرمایید، اما یک نکته هم هست و اون اینکه ما تو دام گفته ها و نوشته های خودمون اسیریم و گاهی اوقات متوجه ساده ترین اشتباه نگارشی یا محتوایی نمی شیم و یک ویراستار توانمند و با انصاف که خودش هم دستی به قلم داشته باشه؛ می تونه کمک کنه تا مطلب بهتر بشه. و البته باید بعد از ویرایش در یک جلسه نویسنده با ویراستار مطالب رو بررسی کنند تا نوشته ها و مطالب از نظر نویسنده دور نشده باشه. :)
پاسخ:
من با همکاری و تقسیم‌ کار (هشتاد درصد نویسنده، بیست درصد ویراستار) بیشتر موافقم تا اینکه هر کی جدا کار کنه.
حاصل کار  این تعامل می‌شود یک کتاب روان.
فرق این کاراکترها در کاربردشون تو چیه؟
اتفاق می‌افتد(؛) مثلاً موقع سفارش و انعقاد قرارداد(،)
پاسخ:
فرقِ ویرگول و نقطه‌ویرگول رو میگین؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">