زنگ فارسی

لینک بالا برای دوستانی هست که وبلاگ دارن و می‌خوان مطالب رو دنبال کنن.

دانلود آواچۀ شمارۀ ۴۸ «ویراستاران»: ۱ مگابایت، ۲ دقیقه

متن فایل صوتی:

▪ آخه جملۀ اولِ نوشته‌م چی باشه؟! 

▪ نمی‌دونم با چی شروع کنم! 

▪ من گیر کردم همین اولِ راه... .

نوشته‌مان را چگونه آغاز کنیم؟ جملۀ اولمان چه باشد؟ چگونه شروع کنیم؟

دو تا نکته:

نکتۀ اول: شروع نوشته را آخر بنویسید. یعنی شروع مکانی نوشته را در پایان زمانی کارتان بیاورید. اصلاً به شروع فکر نکنید. خیلی‌ها با فکرکردن به شروع نوشته از نوشتن منصرف می‌شوند. مثل اینکه شما با فکرکردن به گام اولی که می‌خواهید بیرون از خانه بگذارید از کل سفر منصرف بشوید. نه؛ شما به سفر فکر کنید. به جاهای جذابش، به جاهای مهمش، به جاهای سختش. هنگام نوشتن وقتی دارید خلق می‌کنید و از ذهنتان روی کاغذ می‌آورید به وسط‌ها حتی فکر بکنید. اصلاً یک دفعه از پاراگراف سوم شروع بکنید. از قلب موضوع شروع بکنید. بعداً خیلی راحت می‌توانید اینها را جابه‌جا کنید. پایین و بالا بکنید و آخرین مرحله این باشد که شروع نوشته‌تان را بیاورید. آن‌وقت دیگر شروع نوشته خودش می‌آید. از اول دنبال این نباشید که با یک کلمۀ جذاب شروع کنم، جمله‌ای که من بنویسم و خواننده میخ‌کوب بماند و تا آخر بخواند. ممکن است نیاید اولش و باعث بشود شما دیگر اصلاً شروع نکنید.

نکتۀ دوم: برای شروع نوشتن می‌توانید از سؤال استفاده بکنید. پرسشی مطرح بکنید و جوابش را بدهید. تمام شد. خواننده آماده می‌شود. حتی در سخنرانی این را راه خوبی می‌دانند. شما سخنتان را با پرسش شروع بکنید و یک پاسخ اجمالی از شنوندگان و حضار بگیرید. ارتباط برقرار می‌شود. کمی فضا دستتان می‌آید. اضطراب شما کاهش پیدا می‌کند و می‌توانید ادامه بدهید.

+ «ویراستاران»

۹۷/۰۴/۱۱

نظرات  (۳)

۱۱ تیر ۹۷ ، ۱۰:۴۷ صبا مهدوی
درسته معمولا ایده نوشتن از زمانی به سراغ ما می‌آید که وسط ماجرایی هستیم. از همین وسط ماجرا می نویسی و جلو می روی، حتی آینده نیامده را هم تخیل می‌کنی و گذشته را هم به فراخور نیاز در نوشته‌ات دخیل می‌کنی. اصلا خیلی از نوشته‌ها از وسط ماجرا شروع می‌شود...شکل فکر کردن خیلی‌ها هم همین شکلیست یعنی اول شروع یک ماجرایی فکر نمی‌کنند بعد که کار بیخ پیدا می‌کند، فکری می‌شوند و...‌
پاسخ:
آره. یه وقتایی می‌بینی وسط مترو، سر جلسه امتحان، سر میز غذا یهو نوشتنت می‌گیره و یه قلم و کاغذ کم داری که بنویسی و بنویسی و بنویسی
ما این تکنیک را به کار می‌بریم ،ابتدا می‌نویسم سپس عنوان و پاراگراف‌ها ی ابتدایی را انتخاب می‌کنیم.
بارش مغزی یهو صورت می‌گیره و آدم نوشتنش می آید.😃
پاسخ:
آره. یه وقتایی هم میشه که این بارش تو ذهن من سیل میشه و غرق میشم :)))
نکته ی اول رو فکر کنم چندماهی میشه که اجرا می کنم و واقعا موثر بوده برای منی که کاغذ سفید ببینم هنگ می کنم!  
پاسخ:
چه خوب که نتیجه‌شو دیدی. به نظرم چت کردن هم موثره. یه مدت مدید سعی کن یا یکی از دوستات مکاتبه داشته باشی. بعد با خودت مکاتبه داشته باش :)) بعدش سطح مکاتباتتو بالا ببر و کم‌کم‌ حرفه‌ای شو

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">