زنگ فارسی

لینک بالا برای دوستانی هست که وبلاگ دارن و می‌خوان مطالب رو دنبال کنن.

آواچه - ۷۳ (ساختار کتاب، فصل و بخش)

جمعه, ۵ مرداد ۱۳۹۷، ۰۵:۵۵ ق.ظ

دانلود آواچۀ شمارۀ ۷۳ «ویراستاران»: ۱ مگابایت، ۳ دقیقه

متن فایل صوتی:

من دارم کتاب می‌نویسم. مانده‌ام در اینکه بخش عام‌تر است یا فصل. یعنی بخش چند تا زیرمجموعه دارد که فصل‌اند، یا فصل چند تا زیرمجموعه دارد که بخش‌اند. دربارۀ این به‌صورت مشخص جایی حرفی نزده‌اند. اما بیشتر ناشران معتبر و ویراستاران پیش‌کسوت بخش را در عمل عام‌تر گرفته‌اند، و بعد فصل. کاری که می‌کنید این است که فصل همیشه باید در کتاب‌ها باشد. هر کتابی، می‌شود گفت صد درصد کتاب‌ها فصل دارند. حتی رمان، جداجدا شده است، حالا ممکن است اسمش خلاق باشد؛ پردۀ اول، پردۀ دوم، یا اصلاً یک عدد فقط باشد. ولی دیده‌اید که حال و هوا جدا می‌شود و بعد صحنۀ بعدی شروع می‌شود. اما بخش اختیاری است، یا نه بهتر است بگوییم احتمالی است. یعنی اگر هر چند تا فصل ما را می‌شد ببری زیر چتر یک عنوان عام‌تر، آن وقت بخش داریم. وگرنه نه. ببینید هر کتابی بخش ندارد که عام‌تر است. ولی هر کتابی فصل دارد. یک بار دیگر می‌گویم فصل تقریباً اجباری است. ولی بخش نه. اگر می‌خورد پنج شش تا فصل، چهار پنج تا فصل را ببرید زیرمجوعۀ یک بخش، آن وقت بخش را هم اضافه بکنید. اگرنه، نه. یک نکتۀ صوری هم بگویم. عددهای این‌ها را ترتیبی بگذارید. یعنی آخرش «ـُم» بگذارید و با حروف بنویسید. مثلاً بخش دوم، فصل پنجم. چرا؟ چون این‌ها شخصیت دارند. خیلی بی‌ارزش می‌شود اگر بگویید فصل 2، و دو را با رقم بنویسید. بخش 6، و شش را با رقم عددی، منظورم ریاضی‎‌وار، بنویسید. بگذارید ششم باشد، دهم باشد. این خیلی جاافتاده‌تر است و شیوۀ رایج ویراستارها و ناشرهاست.

۹۷/۰۵/۰۵

نظرات  (۲)

اعتراف می‌کنیم تفاوت بخش و فصل را نمی‌دانستیم.
پس بخش ، فصل را در بر می‌گیرد.
پاسخ:
منم برعکس فکر می‌کردم. الان سعی می‌کنم فکر قبلیمو از ذهنم پاک کنم
نکنه خوشگلی بود قسمتی که گفت فصل ها شخصیت دارن.
پاسخ:
آره. ولی من هنوز فکر می‌کنم بخش کوچیکتر از فصله. اشتباه ملکهٔ ذهنم شده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">