زنگ فارسی

لینک بالا برای دوستانی هست که وبلاگ دارن و می‌خوان مطالب رو دنبال کنن.

دانلود آواچۀ شمارۀ ۱۳ «ویراستاران»: ۲ مگابایت، ۴ دقیقه

متن فایل صوتی:

سلام. در آواچۀ یکم فروردین ۱۳۹۶ مؤسسۀ «ویراستاران» می‌خواهم دربارۀ پیامکی صحبت کنم که امروز تقریباً همۀ ما از طرف آقای رئیس جمهور، دکتر حسن روحانی، در گوشی‌هایمان دیدیم. سال ۱۳۹۳ بود که نخستین پیامک نوروزی رئیس جمهور برای همۀ مردم ایران ارسال شد. همان سال مطلبی نوشتیم و سه ایراد ویرایشی آن پیامک را در تارنمای «ویراستاران» گذاشتیم که در شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌های خبری خیلی بازتاب داشت. گفتیم حیف است چنین اقدام مهمی را بدون ویرایش و بدون دقت‌ورزی معنایی و دقت‌ورزی صوری انجام بدیم. از پیامک سال ۹۴ و ۹۵ می‌گذریم. امسال یکم فروردین ۱۳۹۶ این پیامک را در گوشی‌هایمان دیدیم: «بهاری پر "امید" و سالی همراه با "پیروزی" و اعتدال برایتان آرزومندم. عید شما مبارک. حسن روحانی رییس جمهور»

چند نکته و سؤال؛

چرا بهاری پرامید و سالی همراه با پیروزی؟ چرا امید و پیروزی داخل گیومه رفته و اعتدال که با «واو» عطف آمده نرفته؟ چرا پیروزی؟ الان بین مردم تبادل ذهنی برای واژۀ «پیروزی» رقابت این تیم پیروزی با تیم استقلال است و جملاتی مانند «پیروزی به‌دست بیاورید»، یا «امسالتان همراه با پیروزی باشد» را خیلی استفاده نمی‌کنیم. این کمی از فارسی طبیعی که مردم می‌گویند دور است. و رییس جمهور در انتهای پیامک همان‌طور که در نوشتۀ سال ۱۳۹۳ نوشتیم، با دستورخط فرهنگستان باید باشد که همزه ابتدای آن درست است. یعنی «رئیس جمهور»، نه «رییس جمهور» و جالب است که ایرانسل این پیامک را با همزۀ «رئیس» فرستاده و همراه اول با ی (دو تا ی، یعنی رییس جمهور).

می‌خواهم روی یک نکتۀ صوری تأکید کنم. گیومه دو کارکرد مهم دارد.

یک: برای نشان‌دادن نقل‌قول مستقیم

دو: برای برجسته‌سازی

به کاربردهایش کاری نداریم. قیافۀ گیومه در زبان فارسی باید روی کرسی و پایین باشد. همین‌طور که داریم می‌نویسیم روی همان خط. آنکه بالا می‌رود و این طرف و آن طرف کلمه است، حالا یا تکی یا جفت با فاصله از کرسی می‌آید، گیومۀ انگلیسی است که اگر دو خط موازی کوچک آن بالا باشد به آن «کوتیشن مارک» می‌گویند. بعضی وقت‌ها اگر جفتی باشد به آن سیکستی سیکستی ناین ناین یا اگر تکی باشد سیکس ناین می‌گویند. شش و نه انگلیسی را در نظر بگیرید.

در متن انگلیسی اگر بخواهید گیومه بیاورید این‌طور بگذارید. در متن فارسی گیومه پایین می‌آید. و در پیامک‌ها هم همۀ گوشی‌ها گیومۀ فارسی را پشتیبانی می‌کنند. 

پس در این دو مورد (امید و پیروزی) بهتر بود که حتی اگر هدف، تأکید روی کلمه است، با گیومۀ فارسی بیاید. «پرامید» هم باید به‌هم بچسبد. یک کلمه است، حتی اگر فقط کلمۀ امیدش گیومه می‌گیرد. ما صورت درستش را در تصویری که همراه با آواچه پخش می‌کنیم نوشته‌ایم.

پس جمع‌بندی کنیم. 

این جمله را می‌شد از نظر انتخاب واژه‌ها و چینش آنها کنار همدیگر بهتر نوشت و دقت‌ورزی‌های صوری هم در آن صورت داد. یعنی همزۀ «رئیس جمهور»، فاصلۀ «پر» و «امید» و گیومه‌های فارسی.

+ «ویراستاران»

۹۷/۰۳/۰۷

نظرات  (۵)

ولی گیومه‌ی فارسی خیلی قشنگ نیست 😕
《اعتدال》 الان این تو گوشی من رو خط کرسی هم نیست، تا بالای کلمه رسیده 😂
پاسخ:
این خیلی بزرگه
تو گوشی من اینجوریه «»
الان صورت درستش رو می‌شود بنویسید؟
پس این‌ها گیومه هستن.   »«
سپاس.
پاسخ:
آره همینا درسته «»
تصحیح شدهٔ پیام تبریک رو بنویسم؟
بله، اگر زحمتی نیست.
دارم  آرام آرام نکات گفته شده رو تو نوشته‌هام رعایت می‌کنم.
پاسخ:
آفرین.
بهاری پر "امید" و سالی همراه با "پیروزی" و اعتدال برایتان آرزومندم. عید شما مبارک. حسن روحانی رییس جمهور
بهاری پرامید و سالی همراه با پیروزی و اعتدال برایتان آرزومندم. عید شما مبارک. حسن روحانی، رئیس جمهور
اگه می‌خوان روی امید و پیروزی تأکید کنن اینجوری:
بهاری پر«امید» و سالی همراه با «پیروزی» و اعتدال برایتان آرزومندم. عید شما مبارک. حسن روحانی، رئیس جمهور
۰۷ خرداد ۹۷ ، ۰۹:۲۹ 🔹🔹نیلگون 🔹🔹
ولی امسال پیامش یه چی دیگه بود 😁 همانا نوروز ٩٧ را گذراندیم 😁

منظور از "پیروزی" در اون پیام، برنده شدن خودشون در انتخابات بود."امید" هم که شعار انتخاباتی ایشون بود!

پیروز شدند اما امیدِ مردم رو ناامید کردند!!
پاسخ:
:)) والا من پیامِ پیش‌پاافتادۀ سر رات میای نون بخرو هم صد بار از صد زاویه ویرایش می‌کنم. ایشون که برای 80 میلیون آدم پیام می‌فرستن کاش یه کم بیشتر اهمیت می‌دادن به این موضوع
+ من همۀ پیام‌های این پنج سالشونو نگه‌داشتم :)
جالب بود. ابدا از این زاویه نگاه نکرده بودم. « پیروز » باشید!!
پاسخ:
:) اوهوم جالب بود. شما هم «پیروز» باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">