آواچه - ۱۶ (هزینۀ ویرایش)
دانلود آواچۀ شمارۀ ۱۶ «ویراستاران»: ۱ مگابایت، ۲ دقیقه
متن فایل صوتی:
ناشر، اقتصاد نشر، مالی، ویراستار
ناشر پول ندارد که برای ویرایش بدهد!
برشی از مصاحبۀ رادیو اقتصاد شهریور۱۳۹۴، صوت خام
آقای باقری، ممنون از توضیحات کاملتان. فقط سؤالی که الان برای من و شنوندگانمان حتماً پیش آمده این است که برنامۀ ما برنامۀ صنعت نشر است و باتوجهبه وضعیت اقتصادی که صنعت نشر کشور ما دارد میخواهیم ببینیم تمامی این حرکتهایی که شما انجام میدهید در حوزۀ نشر و مؤسسهای که ایجاد کردهاید چه تأثیری میتواند در روند بهبود اقتصادی صنعت نشر ما داشته باشد؟
باقری: هستند ناشرانی که ویرایش را کار هزینهافزایی میدانند. خیلی طبیعی است. میگوید هزینۀ ویرایش این کتاب چهقدر است؟ برمبنای تعداد کلمه و ویرایشی که نیاز دارد و ویرایشی که ما انجام میدهیم حساب میکنیم، مثلاً میشود دو میلیون تومان. میگوید من این کتاب را میخواهم پنج میلیون هزینه کنم چاپ کنم. مگر چهقدر میخواهد فروش برود که دو میلیون هم هزینۀ ویرایشش بکنم؟
جوابی که ما خدمتشان میدهیم این است که اگر کتاب شما ویرایش بشود خوانندهها آن را بهتر میخوانند، روانتر پیش میروند. حتماً با کتابهایی مواجه شدهاید که به صفحۀ هفت، هشت، نه، ده که میرسید خسته میشوید و آن را پرت میکنید میگذارید کنار یا دنبال بهانه میگردید که این کتاب را بیخیالش بشوید. حتی اگر برایش هزینه کرده باشید. یکی از دلایلش و یکی از دلایل مهمش این است که این کتاب خوب ویرایش نشده و خواننده نمیتواند ارتباط برقرار کند. شاید محتوایش ضعیف باشد، شاید صفحهآراییاش خوب نباشد، اما ویرایش رکن بسیار مهمی است در اینکه خواننده بتواند با کتاب ارتباط وسیع پیدا کند و آن کتاب را تا آخر پیش برود و بعد هم که کتاب را بست بگوید خدا خیرشان بدهد، این کتاب هم غلط نداشت، هم روان خواندمش هم چیز ازش یاد گرفتم.
این زحمت را ما میکشیم و به ناشر میگوییم که اگر تو دو میلیون تومان اینجا هزینه بکنی، در بلندمدت در چاپهای بعدی این کتاب برای شما سودآور خواهد بود. چون همۀ ناشرها امید به چاپهای بعدی دارند. چاپ اول تقریباً هزینهاش سربهسر خواهد شد. چاپ بعدی کتاب ربط مستقیم دارد به اینکه ویرایش کتاب خوب باشد.