زنگ فارسی

لینک بالا برای دوستانی هست که وبلاگ دارن و می‌خوان مطالب رو دنبال کنن.

آواچه - ۱۸ (نیم‌فاصله)

شنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۷، ۰۵:۲۹ ق.ظ

دانلود آواچۀ شمارۀ ۱۸ «ویراستاران»: ۲ مگابایت، ۳ دقیقه

متن فایل صوتی:

نیم‌فاصله کجا می‌آید؟

یک اصطلاحی را ما آمدیم اینجا گذاشتیم، گفتیم «واژه‌های نیم‌جدا». نیم‌جدا یعنی چه؟ یعنی بخش‌هایی که قرار بوده به‌هم بچسبند و ما می‌خواهیم جلوی چسبیدگیشان را بگیریم. از طرفی می‌خواهیم باهم هم باشند. یک واحد معنایی باشند. مثلاً خود واژۀ «نیم‌جدا»؛ بعد از «نیم» اگر نیم‌فاصله را درج نکنیم، «میم» به «جیم» می‌چسبد. 

این نیم‌جداسازی خود یک وادی است. اول از همه از نظر فنی بررسی می‌کنیم. نیم‌فاصله را چگونه درج کنیم؟ یعنی چه‌طور اینها را نیم‌جدا کنیم؟ 

پاسخ: چهار جور نیم‌فاصله داریم. از این چند نوع نیم‌فاصله، فقط یکی درست است: کنترل + شیفت + ۲. 

فقط این روش درست و استاندارد است. بقیه، همه نیم‌فاصله‌های کاذب هستند.

شیفت و خط لاین در اصل آپشنال هایفن است. باطنش نیم‌فاصله نیست، باطنش آپشنال هایفن است. این همان کنترل خط است. اگر می‌خواهید اینها را بهتر بدانید تنظیماتی دارد که در کلاس ورد می‌گوییم.

این موضوع در فایند و ریپلیس‌ها و جست‌وجوها خیلی دردسر درست می‌کند. ثانیاً وقتی واژه به آخر سطر می‌رسد، می‌شکند. «می» این طرف می‌ماند و یک خط تیره می‌گذارد و بقیه می‌رود آن طرف.

بهترین حالت، همین کنترل + شیفت + ۲ است.

+ «ویراستاران»

۹۷/۰۳/۱۲

نظرات  (۶)

سلام
یه یکی دو ماهی میشه من هم کشفش کردم
ولی واقعا موندم غیر از زیبایی صوری متن چه فایده دیگه ای میتونه داشته باشه؟ کاش لااقل مستحب بود:)

پاسخ:
سلام.
فقط برای زیبایی نیست. تو بحث‌های زبا‌ن‌شناسی رایانشی معضلیه. مثلا می‌خوای تو متن دنبال «می‌روم» بگردی و می و روم رو باید بچسبونی و جدا بنویسی و آمار دقیق و یکدست به دست نمیاری و اصن از اوجب واجباته
وسط آواچه‌ امروز چرا بحث یکباره تخصصی شد؟
پاسخ:
ما هم متخصصیم دیگه :) دست کم نگیر خودتو
سلام
برای نیم فاصله در وُرد (Alt+X) هم همون نیم‌فاصله رو ایجاد می کنه، اما خارج از ورد همون که شما گفتید. موافقم! گاهی اوقات خیلی به آدم کمک می کنه. جالب بود.
پاسخ:
سلام. توی ورد هر چیزی رو خودتون می‌تونید به عنوان نیم‌فاصله تعریف کنید. ولی بهتره به همون کنترل شیفت دو عادت کنید که همه جا کار می‌کنه
کنترل شیفت سه برای من کار می‌کنه داخل سیستم!
پاسخ:
راست میگین! تا حالا امتحان نکرده بودم. برای منم کار می‌کنه
ولی کنترل + شیفت + 3 شبیه نیم‌فاصله است نتیجه‌ش، ولی نیم‌فاصله نیست.
من اکثرا با گوشی پست میذارم، با گوشی امکان نیم فاصله گذاشتن نیست؟
پاسخ:
برای گوشیت می‌تونی کیبورد نیم‌فاصله‌دار نصب کنی.
اینو ببین:
یک کمی سرعت نوشتن را کند می‌کند.
برا لینوکس اوبونتو هم می‌شود  Shift+Space
پاسخ:
این شیفت و اسپیسو من خودم تعریف کردم برای ویندوز. ولی با اینکه خودم تعریفش کردم همیشه همون کنترل شیفت 2 رو استفاده می‌کنم.
عادت کردم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">