زنگ فارسی

لینک بالا برای دوستانی هست که وبلاگ دارن و می‌خوان مطالب رو دنبال کنن.

دانلود آواچۀ شمارۀ ۲۶ «ویراستاران»: ۱ مگابایت، ۲ دقیقه

متن فایل صوتی:

دستمزد حروف‌چینی و ویرایش و ترجمه و... را با کدام ملاک محاسبه کنیم؟ «صفحه‌ای» یا «واژه‌ای»؟

۳۰۰ کلمه یک صفحه است. بعضی‌ها یک صفحه را ۲۵۰ کلمه حساب می‌کنند. تعداد صفحات اصلاً مهم نیست. شما اگر در کامپیوتر اندازۀ قلم را ۸ بگذاری ۵۰۰ کلمه هم در یک صفحه جا می‌شود. اگر اندازۀ قلم را ۲۰ بگذاری ۱۰۰ کلمه هم جا نمی‌شود. برای همین،همیشه معیار کلمه را به خاطر بسپارید و معیار صفحه را برای همیشه از ذهنتان پاک کنید.

اگر می‌روی تایپ کنی، بگو در یک صفحه چند کلمه قرار است تایپ کنی؟ اگر از حاشیه و فاصله و اندازۀ قلم صحبت کرد، بدان دارد سرت کلاه می‌گذارد. بگو من به اینها کاری ندارم، فرقی ندارد اصلاً تو با قلم ۷۰ بزن. تو فقط در یک صفحه ۳۰۰ کلمه به من بده. ورد خودش تعداد کلمات را می‌شمرد و می‌گوید مثلاً این ۳۰ هزار کلمه است. تعداد صفحاتی که آن پایین نشان داده می‌شود اصلاً مهم نیست. ۳۰ هزار کلمه را در ذهنت تقسیم بر ۳۰۰ می‌کنی می‌گویی این کتاب ۱۰۰ صفحۀ ۳۰۰ کلمه‌ای است. اصلاً مهم نیست آن پایین نوشته ۴۰۰ صفحه یا ۶۰ صفحه.

«واو» را هم حساب می‌کند. به‌عنوان مثال «می‌رود» را اگر نیم‌فاصله نزده باشید، دو کلمه حساب می‌کند. ولی اگر نیم‌فاصله زده باشید یکی حساب می‌کند. آن وقت شما نگاه کنید ببینید یک تایپیست حرفه‌ای که کلمه‌ای از شما پول می‌گیرد و نیم‌فاصله را می‌زند چه‌قدر حلال‌خور است. چون «می‌رود» را با سختی با نیم‌فاصله می‌نویسد و تازه یک کلمه برایش حساب می‌شود. یعنی یک زحمتی هم می‌کشد تازه از دو کلمه می‌رسد به یک کلمه. ولی یک تایپیست غیرحرفه‌ای اسپیس می‌زند و دو تا حساب می‌شود.

در کارهایی که حروف‌چینی‌اش خوب است، کار ما هنگام ویرایش راحت است. ولی اگر حروف‌چینی‌اش بد باشد آن‌قدر بیچاره می‌شویم که حد ندارد.

+ «ویراستاران»

۹۷/۰۳/۲۰

نظرات  (۵)

پس تیتر: هر 300 کلمه یک صفحه است؛ گول نخوریم




پاسخ:
:)) گول هم نزنیم البته :دی
از وقتی که با ویراست یار کار میکنم که خدا رو شکر دیگه حل شده مشکل.

همش حسرت میخورم که چرا پایان نامه ام رو با ویراست یار اصلاح نکردم.
البته اون موقع آشنا نبودم با این نرم افزار که اضافه میشه به وورد.
پاسخ:
اسمشو زیاد شنیدم، ولی خودم ویراست‌یار ندارم.
منم تا موقع نوشتن پایان‌نامه کارشناسیم بلد نبودم این چیزا رو
وااااای راست میگه. من کارهایی رو انجام دادم که پدرمو بابت این حروفچینی درآورده.
پاسخ:
عجیبه که هنوزم یه عده بر اساس صفحه حساب می‌کنن یا کار می‌کنن
خب کلمه‌ای که منصفانه‌تره! دقیق‌تر هم هست حتی
آره. چند بار هم با من صفحه ای حساب کردن شاکی شدم. الان دیگه کلمه ای کار می کنم.
پاسخ:
حالا اگه بخوایم خیلی دقیق عمل کنیم میشه بر اساس تعداد حروف هم حساب کرد
نهههه :|
آقا نمی‌دانستم.
پس  معیار کلمه است.
این را به خاطر  بسپارم.
در حاشیه سوالی بپرسم با اجازه.
«گزارش تولید به‌پیوست ارسال می‌گردد». خیلی وقتها در نوشتن کلماتی  شبیه به : به خاطر ،به دلیل،به سوی و... گیر می‌کنم اون «ه» چسبیده به «ب» درست است آیا؟اگر درست است نیاز به نیم‌فاصله دارد یا ندارد؟
ممنون.
پاسخ:
فکر کنم درستش اینه که بگیم به پیوست ارسال می‌شود. این به رو وقتی با نیم‌فاصله می‌چسبونیم به کلمۀ بعدی که صورت قیدی داشته باشه. مثلاً به‌سرعت، به‌خوبی، به‌واقع

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">