زنگ فارسی

لینک بالا برای دوستانی هست که وبلاگ دارن و می‌خوان مطالب رو دنبال کنن.

آواچه - ۲۹ (زبان مادری، ترجمه، زبان آدمیزاد)

چهارشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۰۴:۵۹ ق.ظ

دانلود آواچۀ شمارۀ ۲۹ «ویراستاران»: ۵ مگابایت، ۳ دقیقه

متن فایل صوتی:

بین نویسنده‌های انگلیسی‌زبان آنهایی که زبان انگلیسی، زبان مادریشان نبوده و بعداً یاد گرفته‌اند و الان رشد کرده‌اند و مقاله به زبان انگلیسی می‌نویسند، کتاب می‌نویسند، متن‌هایشان درمقایسه‌با نویسنده‌های انگلیسی‌زبانی که زبان مادریشان انگلیسی بوده پیچیده‌تر است، دیریاب‌تر است و سنگین‌تر است. 

خیلی جالب است اگر مقایسه بکنید بین دو نفری که تا سطوح پیشرفتۀ علمی هم پیش رفته‌اند و الان دارند در دانشگاه‌های خیلی ممتاز دنیا درس می‌دهند، کسی که از اول انگلیسی را در آغوش مادرش، در محیط طبیعی یاد گرفته، الان که دارد متن علمی می‌نویسد، ساده‌تر می‌نویسد نسبت به کسی که این‌جور نبوده و انگلیسی را بعداً یاد گرفته است. 

این واقعیت را من از دو تا استاد شنیده بودم و امروز در نخستین جلسۀ صدوپنجاهمین کارگاه ویرایش و درست‌نویسی مؤسسۀ «ویراستاران» یک خانمی این را باز هم دوباره گفت و جالب است که این را من مدام می‌شنوم و خودم هم با اینکه خیلی درگیر متن‌های انگلیسی نیستم تجربه‌اش کرده‌ام. آن مقدار کمی که درگیر بودم این را دیده‌ام. چرا این اتفاق می‌افتد؟ 

دلیلش این است که آنها می‌خواهند اثبات کنند که ما هم بلدیم. اشتباه نشود؛ نمی‌خواهم بگویم آنها آدم‌های مغروری‌اند یا می‌خواهند یک علم پوشالی برای خودشان درست کنند. نه؛ خیلی طبیعی است که شما برای اینکه جایی خودت را جا کنی باید دست‌وپا بزنی، تلاش بکنی و کاری انجام بدهی؛ که قصه را یک ذره مصنوعی می‌کند، رفتار تو را مصنوعی می‌کند. و اینجا رفتار زبانی آنها به‌صورت کاملاً طبیعی در یک فرآیندِ نم‌نم ذهنی و خردخردِ ذهنی به این سمت می‌رود که برای نشان‌دادن قدرت و برتری و تفوق علمی‌شان بیایند از زبان استفاده بکنند و به اشتباه فکر بکنند که هرچه‌قدر پیچیده‌تر و سنگین‌تر و دیریاب‌تر بنویسند، مخاطب احساس می‌کند اینها باسوادتر هستند و بیشتر سوار موضوع و محتوا هستند.

ما چه درسی از این موضوع در متن‌های فارسی خودمان می‌توانیم بگیریم؟ اینکه به زبان طبیعی‌مان بنویسیم. هرچه‌قدر رشد می‌کنیم، برگردیم به ریشه‌هایمان. سالم‌تر بنویسیم. مصنوعی ننویسیم هرچه‌قدر دانش ما، تجربۀ ما، گفته‌های ما، و یافته‌های ما بیشتر می‌شود، زبان ما به تناسب آن باید چالاک‌تر و پویاتر و شفاف‌تر شود. و این یعنی فارسی را به زبان آدمیزاد بنویسید.

+ «ویراستاران»

۹۷/۰۳/۲۳

نظرات  (۶)

مطلبی که شما گفتید درست است. در قرون گذشته ـ قرن ششم ـ مشکل و پیچیده نویسی هنر و مهارت به حساب می آمده است؛ ولی امروز کسی هنرمند است که بتواند ساده تر بنویسد، به شکلی که با تعداد مخاطبان بیشتری ارتباط برقرار کند. ساده نویسی همیشه مورد پسند مردم بوده و هست.
پاسخ:
درسته :)
کاش این ساده‌نویسی تو نوشتن نامه‌های اداری هم رایج بشه
۲۳ خرداد ۹۷ ، ۲۰:۵۵ ابوالفضل ...
در مورد خودت چطور؟ فارسی رو از کی یاد گرفتی؟
پاسخ:
اگه یادگیری زبان رو به چهار مهارتِ شنیداری، گفتاری، نوشتن و خواندن تقسیم کنیم، من مهارت شنیداریم با تلویزیون بود، نوشتن و خواندن تو مدرسه، گفتاریم هم بعد از اینا، کم‌کم تو مدرسه و جمع دوستان
سلام
جالبه که توی زبان فرانسه هم با اینکه خود کشور فرانسه مهد ادبیات جدید محسوب میشه، نویسندگان آفریقایی سخت ترین و پیچیده ترین ادبیات رو تولید کردن، طوری که الان که خونده میشن با چند تا دیکشنری و فرهنگ لغت باید مفهوم حرفشون معلوم بشه
پاسخ:
سلام
شاید هدفشون از پیچیده نوشتن این بوده که همه متوجه نشن
نه تا اون حد
فاخر مینویسن
مثل کسی که زبان اولش فارسی نباشه ولی بتونه در حد حافظ شعر بگه 
پاسخ:
آهان، آره. مثل شهریار :)
شهریار ایرانیه
همون منظور پست مد نظرم بود
چرا انقدر دچار حواشی شد
مثلا یه روس یا یه چینی 
یکی که قرابت زبانی نداشته 
اینها اکثرا آفریقایی هایی بودن که مستعمره فرانسه شده بودن و زبان سواحیلی یا شاخه های بومی آفریقا رو صحبت میکردن و زبان فرانسه بر ایشان عارض میشود‎(:‎

پاسخ:
ولی خب زبان مادریش فارسی نبود
خب من فرانسوی بلد نیستم افریقایی هم ندیدم تو عمرم و نمی‌تونم چیزی که می‌گیو متصور شم :))
خدای من نامه‌های اداری و به‌ویژه نامه‌های حقوقی به‌گونه‌ای نوشته می‌شوند که انگار دارید یک زبان دیگر را می‌خوانید!
مثلا انتهای نامه‌های اداری ما طرف می‌نویسد : خدمتتان ایفاد می‌گردد. «ایفاد»!؟
پاسخ:
:))) ینی تقدیم می‌شود، ارسال می‌شود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">