آواچه - ۶۱ (پنج پایۀ نویسندگی و اثر شعرخوانی)
دانلود آواچۀ شمارۀ ۶۱ «ویراستاران»: ۱ مگابایت، ۲ دقیقه
متن فایل صوتی:
رضا بابایی، بهتر بنویسیم، چ۳، قم: ادیان، ۱۳۹۵.
برشی از کتاب «بهتر بنویسیم»، رضا بابایی، نشر ادیان، چاپ سوم، صفحۀ ۲۲
نویسندگی بر پنج پایه استوار است:
۱. ذوق؛
۲. تجربه؛
۳. اطلاعات و مطالعات متنوع؛
۴. تخصص علمی؛
۵. مخاطبشناسی.
نگارنده برای پرورش و افزایش ذوق نویسندگی مطالعۀ پیوسته و لذتجویانۀ شعر را بسیاربسیار توصیه میکند. هرگونه شعری و از هر شاعری و به هر انگیزهای. بیگمان برای نوقلمان و حتی برای آنان که عمریست قلم و نوشتن مونس شب و روزشان است کیمیایی اثربخشتر از شعرخوانی و ختم دیوانهای ممتاز شعر فارسی نیست. گاهی تأمل در بوطیقا و زبان یک شاعر در یک قطعۀ شعری بهاندازۀ شرکت در یک دوره کلاس نویسندگی نکتهآموز است. کمترین ارمغان شعر برای قلم نویسندگان واژه است. بیافزایید بر آن ساختارهای نو و متفاوت برای جملهسازی و تزریق ذوق و قریحه به خواننده.
بارانداز همۀ این مواهب و امدادها ناخودآگاه است. هنگام شعرخوانی انبوهی از فعل و انفعالات روحی و زبانی در ضمیر ما رخ میدهد که خود از آن بیخبریم. اما به هنگام نوشتن نامهای برای دوست خود یا تحریر مقالهای برای انتشار مجلهای، همۀ آنچه ناآگاهانه از شهد شعر در جان خود کشیدهایم ناگاه سربرمیآورد و روی کاغذ مینشیند.