آواچه - ۶۳ (خواندن، پراکندهخوانی)
دانلود آواچۀ شمارۀ ۶۳ «ویراستاران»: ۱ مگابایت، ۲ دقیقه
متن فایل صوتی:
برشی از کتاب «بهتر بنویسیم»، رضا بابایی، نشر ادیان، چاپ سوم، صفحۀ ۲۸
نویسندگی بر پنج پایه استوار است:
۱. ذوق؛
۲. تجربه؛
۳. اطلاعات و مطالعات متنوع؛
۴. تخصص علمی؛
۵. مخاطبشناسی.
رکن سوم نویسندگی مطالعات روزآمد و پراکنده است. کسی که نمیخواهد به مؤلفبودن بسنده کند و خواهان آن است که علاوه بر عنوان مؤلف شایستگیهای یک نویسنده را نیز داشته باشد، باید افزون بر مطالعات تخصصی در موضوع اثر در حوزهها و قلمروهای دیگر نیز مطالعه یا حتی دست داشته باشد. آگاهیهای ویژه در موضوع مربوط، برای مؤلفبودن کافی است؛ اما بسندگی به مطالعات تخصصی قلم را در پرورش مطالب ناتوان و ذهن را در افقگشایی ناکام میکند. نوشتن میتواند و بلکه باید تخصصی باشد؛ اما خواندن چنین بایدی ندارد.
گمان نکنید مطالعات پراکنده وقتگیر است و کمفایده. نگاه به مقالهای که در نقد یکی از فیلمهای کلاسیک نوشته شده است اگر در محتوای کتاب فقهی یا کلامی بهکار نیاید بیگمان در واژگان و هندسۀ اثر و حتی زاویۀ دید نویسنده مؤثر است. سرمقالههای هر روزنامهای که استانداردهای حرفهای را رعایت میکند به مؤلف فلسفی یا عرفانی میآموزد که چگونه موضوع بومی و سادهای را برجسته و حتی جهانی کند. همچنین میتوان از ورزشینویسان آموخت که چگونه میتوان بر هیجان و شادابی نوشته افزود. در میان همۀ گرایشهای مطالعاتی که نویسنده را برای پرورش مطالب علمی توانمند میکند جامعهگرایی و باخبری از اوضاع و احوال فرهنگی کشور و حتی جهان و تاریخ معاصر اهمیت بیشتری دارد.