زنگ فارسی

لینک بالا برای دوستانی هست که وبلاگ دارن و می‌خوان مطالب رو دنبال کنن.

آواچه - ۶۸ (برچسب‌زنی)

يكشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۷، ۰۵:۵۰ ق.ظ

دانلود آواچۀ شمارۀ ۶۸ «ویراستاران»: ۱ مگابایت، ۴ دقیقه

متن فایل صوتی:

کنفوسیوس جمله‌ای دارد، دوهزار و نمی‌دانم خرده‌ای سال پیش می‌گوید که بزرگترین ظلم‌ها در تاریخ بشر از ... شروع شده است. فکر می‌کنید از کجا شروع شده است؟ ممکن است بگویید از جهل، از زیاده‌خواهی، از نادانی. این‌ها درست است. ایشان می‌گوید بزرگترین ظلم‌های تاریخ بشر از ظلم به واژه‌ها آغاز شده است. خیلی جالب است. ما واژه‌ها را تعریف می‌کنیم و بر اساسش کارهایی را ردیف می‌کنیم و نظامی می‌چینیم و پیش می‌رویم، ولی آخر سر از دلش می‌بینیم نابه‌سامانی درمی‌آید، برعکس آن درمی‌آید. واژه‌ها خیلی در دنیای ما مؤثرند. دارند خیلی کارها می‌کنند. شما تصور بکنید که محرم جزو ماه‌های حرام است. خب؟ همین الان اگر که خدای نکرده کسی با ماشین تصادف کند و کسی از دنیا برود، عمدی هم نباشد و تصادف باشد، بیمه باید دو برابر دیه بدهد. در ماه‌های حرام جنگ بر عرب حرام بوده است. کشتن حرام بوده اصلاً. شما حسابش را بکنید در اولین ماه حرام سال قمری در محرم نوۀ پیامبر، پسر امیرالمؤمنین را با آن وضع به شهادت می‌رسانند. می‌خواهم برگردم به آن جمله. چرا واقعاً این اتفاق می‌افتد؟ بزرگترین ظلم‌ها در تاریخ بشر از ظلم به واژه‌هاست. برچسب زده بودند و این برچسب در جامعۀ آن وقت مؤثر افتاد. به امام گفته بودند «خارجی». خارجی آن وقت واژۀ بسیار پرمعنایی بوده است. یعنی کسی که از دین خارج شده است. ببینید مقدمات را می‌چیدند: خلیفه یزید لعنت‌الله علیه است، هر کسی با او بیعت نکند، از دین خارج است. تمام شد. پسر پیامبری باش، نوۀ پیامبری باش، اصلاً مهم نیست. شخصی که از دین خارج می‌شود چه می‌شود؟ مهدورالدم. یعنی خونش پاک است؛ بریزید. بعد کسی که شخص مهدورالدم و خارجی را بکشد ثواب می‌برد. همین امروز بعد از ۱۴۰۰ سال هنوز می‌بینیم این قصه زنده است؛ بین تکفیری‌ها، سلفی‌ها، داعش. یعنی افتخار می‌کنند شیعه بکشند. ما از گذشته چه داریم؟ ما از گذشته فیلم داریم؟ صوت داریم؟ چه داریم؟ یک سری آثار باستانی داریم که خب صامت‌اند. البته خیلی معانی دارند، خیلی بزرگ‌اند. ولی این را بگذارید در کنار واژه‌ها. ما نود درصد، نودوپنج درصد آنچه از گذشته داریم واژه‌هاست. هنوز که هنوز است این واژه‌ها زنده‌اند، کار می‌کنند، در زندگی ما دخیل‌اند. برچسب نزنیم. برچسب‌ها می‌ماند، برچسب‌ها مبنای قضاوت می‌شود و قضاوت پایه‌ای است برای رفتار با آدم‌ها. 

۹۷/۰۴/۳۱

نظرات  (۸)

۳۱ تیر ۹۷ ، ۱۴:۰۳ ابوالفضل ...
حکومت‌های ایدیولوژیک استاد بازی کردن و بهتر بگم ظلم کردن به واژه‌ها هستن.
پاسخ:
تخصصی راجع به این موضوع ندارم، ولی فکر می‌کنم دین نقش مهمی تو این بحث داره
۳۱ تیر ۹۷ ، ۱۴:۴۵ ابوالفضل ...
حکومت‌های دینی هم زیرمجموعه‌ی ایدیولوژی‌گرایی هستند. وگرنه حکومت‌های کمونیستی که قایل به دین نبودن.
پاسخ:
بحثی فراتر از سواد منه
۳۱ تیر ۹۷ ، ۱۵:۱۳ ابوالفضل ...
این حرف رو الان می‌زنی ولی می‌دونم پی‌اش رو می‌گیری و چند وقت بعد چنان دانشت وسیع می‌شه درباره‌ش که من با این اطلاعات سطحیم می‌آم و ازت یاد می‌گیرم 😉 
پاسخ:
نه آخه علاقه هم ندارم :)) وگرنه تو این چند سال سراغش می‌رفتم
۳۱ تیر ۹۷ ، ۱۵:۱۸ ابوالفضل ...
گذاشتن همین پست و همین سوژه‌ی ظلم به واژه‌ها خودش بهونه‌ی خوبیه...
پاسخ:
چی بگم...
به بحث واژه و معناشناسی علاقه دارما، اما به موضوعات فلسفی و مکاتب خیر
البته پست‌ها رو به ترتیبی که ویراستاران برای آواچه‌ها شماره گذاشته می‌ذارم و علاقهٔ خودم خیلی هم دخیل نیست. به عنوان مثال، پست قبل رو خیلی بیشتر از بقیهٔ پستا دوست دارم
۳۱ تیر ۹۷ ، ۱۵:۳۱ ابوالفضل ...
بیشتر بحثش سیاسی و جامعه‌شناسانه‌ست تا فلسفی.
به هر حال ما نیازمند این نگاه ژرفت هستیم اون هم در همه‌ی مسایل و‌موضوعات!
پاسخ:
سیاسی و جامعه‌شناسی هم دوست ندارم آخه :( دلیلشم اینه که خیلی پیچیده و نظریه‌بنیاده
درود و سلام
قرآن کتاب آسمانی مسلمونا  نمونه ای از این مبحثی هست که مطرح فرمودین.
حتی الان بعد از 1500 سال  همه ی قواعد و رفتار و گفتار مسلمونا باید طبق این کتاب آسمانی باشه.
و این قدرت واژه ها رو می‌رسونه.
پاسخ:
سلام :)
آره، اینو تو معنی‌شناسی و کاربردشناسی هم داشتیم
خلیفه یزید.
پاسخ:
عه :)) خیلی وقت بود غلط نگرفته بودید
درستش می‌کنم
خوب دقتتون تو نوشتن بالا رفته نسبت به قبل. کاکو.
پاسخ:
آواچه‌های قبلو یه سال پیش نوشته بودم، ولی این بیست سی تا رو تازه نوشتم. گویا دقیق‌تر شدم امسال نسبت به پارسال. ۸۲ تاست فعلا. بعدش دوباره صبح به خیر ایران :دی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">