آواچه - ۶۸ (برچسبزنی)
دانلود آواچۀ شمارۀ ۶۸ «ویراستاران»: ۱ مگابایت، ۴ دقیقه
متن فایل صوتی:
کنفوسیوس جملهای دارد، دوهزار و نمیدانم خردهای سال پیش میگوید که بزرگترین ظلمها در تاریخ بشر از ... شروع شده است. فکر میکنید از کجا شروع شده است؟ ممکن است بگویید از جهل، از زیادهخواهی، از نادانی. اینها درست است. ایشان میگوید بزرگترین ظلمهای تاریخ بشر از ظلم به واژهها آغاز شده است. خیلی جالب است. ما واژهها را تعریف میکنیم و بر اساسش کارهایی را ردیف میکنیم و نظامی میچینیم و پیش میرویم، ولی آخر سر از دلش میبینیم نابهسامانی درمیآید، برعکس آن درمیآید. واژهها خیلی در دنیای ما مؤثرند. دارند خیلی کارها میکنند. شما تصور بکنید که محرم جزو ماههای حرام است. خب؟ همین الان اگر که خدای نکرده کسی با ماشین تصادف کند و کسی از دنیا برود، عمدی هم نباشد و تصادف باشد، بیمه باید دو برابر دیه بدهد. در ماههای حرام جنگ بر عرب حرام بوده است. کشتن حرام بوده اصلاً. شما حسابش را بکنید در اولین ماه حرام سال قمری در محرم نوۀ پیامبر، پسر امیرالمؤمنین را با آن وضع به شهادت میرسانند. میخواهم برگردم به آن جمله. چرا واقعاً این اتفاق میافتد؟ بزرگترین ظلمها در تاریخ بشر از ظلم به واژههاست. برچسب زده بودند و این برچسب در جامعۀ آن وقت مؤثر افتاد. به امام گفته بودند «خارجی». خارجی آن وقت واژۀ بسیار پرمعنایی بوده است. یعنی کسی که از دین خارج شده است. ببینید مقدمات را میچیدند: خلیفه یزید لعنتالله علیه است، هر کسی با او بیعت نکند، از دین خارج است. تمام شد. پسر پیامبری باش، نوۀ پیامبری باش، اصلاً مهم نیست. شخصی که از دین خارج میشود چه میشود؟ مهدورالدم. یعنی خونش پاک است؛ بریزید. بعد کسی که شخص مهدورالدم و خارجی را بکشد ثواب میبرد. همین امروز بعد از ۱۴۰۰ سال هنوز میبینیم این قصه زنده است؛ بین تکفیریها، سلفیها، داعش. یعنی افتخار میکنند شیعه بکشند. ما از گذشته چه داریم؟ ما از گذشته فیلم داریم؟ صوت داریم؟ چه داریم؟ یک سری آثار باستانی داریم که خب صامتاند. البته خیلی معانی دارند، خیلی بزرگاند. ولی این را بگذارید در کنار واژهها. ما نود درصد، نودوپنج درصد آنچه از گذشته داریم واژههاست. هنوز که هنوز است این واژهها زندهاند، کار میکنند، در زندگی ما دخیلاند. برچسب نزنیم. برچسبها میماند، برچسبها مبنای قضاوت میشود و قضاوت پایهای است برای رفتار با آدمها.