زنگ فارسی

لینک بالا برای دوستانی هست که وبلاگ دارن و می‌خوان مطالب رو دنبال کنن.

آواچه - ۲۷ (یکدستی)

دوشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۰۴:۵۰ ق.ظ

دانلود آواچۀ شمارۀ ٢٧ «ویراستاران»: ۱ مگابایت، ۲ دقیقه

متن فایل صوتی:

اصلِ «یکدستی» می‌چربد بر اصلِ «کاچی به از هیچی».

کتابی که بیست درصدش ویرایش شود و هشتاد درصدش ویرایش نشود را در نظر بگیرید. مثلاً به شما وقت نداده‌اند، یا پول نداده‌اند یا ناگهان می‌خواهند کتاب را بگیرند. نرسیدی بیشتر از بیست درصدش را ویرایش کنی و هشتاد درصدش مانده است. این کتاب بهتر است یا کتابی که اصلاً هیچی‌اش ویرایش نشده است؟ یعنی کتابی که صد درصدش ویراش نشده است.

«کاچی به از هیچی؟»

ببینید چه‌قدر اصل یکدستی مهم است که باید کاری که انجام داده‌اید را کنار بگذارید. اگر قرار است چاپ کنید و ویرایش ناتمام است، ویرایش را تعطیل کنید. حتی می‌خواهم بگویم تا نود درصد اگر ویرایش شود و ده درصدش ویرایش نشود، یا باید این ده درصد را هم ویرایش کنید یا کل ۹۰ درصدی که ویرایش کرده‌اید را بگذارید کنار.

کتاب باید یکدست باشد و یک چهره نشان بدهد. چون خواننده دارد می‌خواند و جلو می‌رود، ناگهان از اینجا به بعد می‌بیند که انگار یک متن دیگری شده یا فرق کرده است. می‌پرسد چرا فاصله‌هایش به‌هم ریخته؟ نکند اینجا را کپی کرده؟ فکرهای بدتر می‌کند. می‌گوید این داده دانشجوهایش کار کرده‌اند، داده بیرون کار کرده‌اند، این کتاب‌سازی کرده و از این حرف‌ها. 

صد درصد غلط بهتر است از بیست درصد درست هشتاد درصد غلط.

+ «ویراستاران»

۹۷/۰۳/۲۱

نظرات  (۴)

سلام
کاملا درست است و موافقم. من در کتابخانه ام چندین کتاب دارم که دوستان هدیه داده اند و چون ویرایش نشده اند یا ویرایش آ ن ها ناقص است، اصلا به درد خواندن نمی خورند و فقط به خاطر دوستانم در قفسه ی کتاب ها جای گرفته اند. دلم برای این کتاب ها که خوانده نمی شوند، می سوزد!
پاسخ:
سلام
می‌تونید به قصد ویرایش و تمرین ویراستاری بخونیدشون :)
تلاش کردم این کار رو انجام بدم ولی دیوانه کننده بود. مترجم ناشی فقط واژه ها رو معنی کرده بود و باید یک بار دیگه از نو جمله بندی ها اصلاح می شد. به زحمت به صفحه ی بیستم رسیدم و از ناراحتی و خستگی می خواستم کتاب رو بیندازم دور! اگر ایرادها جزئی بود ادامه می دادم. 
پاسخ:
چه بد :(
واقعا شکنجه بود!! :ا
پاسخ:
خدا از سر تقصیرات ناشرش نگذره  :))
ترجمه تحت لفظی باشد و ویرایش هم نشده باشد.
حاصل وحشتناک می‌شود کاکو. :|
پاسخ:
آره. مسلمان نشنود کافر نبیند :))

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">