زنگ فارسی

لینک بالا برای دوستانی هست که وبلاگ دارن و می‌خوان مطالب رو دنبال کنن.

آواچه - ۶۵ (زبان باکلاس، بیگانه‌دوستی)

پنجشنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۷، ۰۵:۴۵ ق.ظ

دانلود آواچۀ شمارۀ ۶۵ «ویراستاران»: ۱ مگابایت، ۲ دقیقه

متن فایل صوتی:

یکی برای من تعریف می‌کرد؛ می‌گفت با یک نفر هم‌اتاق بودم توی خوابگاهِ دانشگاه. بعد این‌ها دانش‌آموخته که شدند، چند سال بعد این رفت سراغ کار و درآمدش خوب شد و یک خانه توانست شمال شهر بگیرد و من رفتم بهش سربزنم. همین جور که نشسته بودم احساس کردم یک ذره واژه‌های این آدم عوض شده است. خودش را کمی تغییر داده که بخورد به فضایی که در آن دارد زندگی می‌کند. مثلاً به من گفت که «حالا بیا بریم توی تراس. می‌خوام توی باربکیو برات چیکن گریل کنم.» همین آدمی که در خوابگاه برای من سیب‌زمینی هم نمی‌توانست سرخ کند. بله، این یک واقعیت است. تلخ هم هست. ما برای اینکه نشان دهیم ارتقاء پیدا کرده‌ایم در سطح زندگی‌مان، در لایۀ دانشمان، در موفقیتمان در بازار و در امروزی بودنمان از زبان فارسی مایه می‌گذاریم، مایۀ منفی، و به زبان انگلیسی ارزش می‌دهیم. یعنی این‌جوری بگویم که ما زبان فارسی را می‌فروشیم برای اینکه نشان دهیم امروزی‌تر و باکلاس‌تر و موجه‌تریم. این کار ارزشمندی نیست. به نتایج بلندمدت این اگر بیندیشید متوجه می‌شوید.

۹۷/۰۴/۲۸

نظرات  (۳)

۲۸ تیر ۹۷ ، ۱۲:۲۲ آقاگل ‌‌
به نظرت اون نتایج بلند مدت چیه؟
پاسخ:
مشابه اتفاقی که تو این هزار سال برای زبان فارسی افتاد و این همه کلمه عربی وارد زبان ما شد می‌افته و اگه الان نصف کلماتمون عربیه، در بلندمدت اون نصف دیگه‌شم میشه انگلیسی.
ورود واژه انقدرام کشنده نیست البته. نهایتش بیرون می‌کنیم واژه‌ها رو. بخش سخت‌تر و مهم‌تر تغییر نحو زبانه. ینی فکر کن الان که ات و ون و ین می‌ذاریم بعضی کلماتو جمع می‌بندیم، یه مدت دیگه s بذاریم ته کلمات فارسی جمع ببندیم
و باید کسانی کارهایی بکنند. هر کسی در حد توانش. خودش و اطرافیان نزدیکش.
پاسخ:
بله، هر کی در حد وسع خودش و امکاناتش :)
داشتم از این دوستان، از کلمات فرنگی جوری استفاده می‌کنن که انگار پدر جدشون از اون ور آب اومده اینور.بیچاره زبان فارسی. :|
پاسخ:
میشه تحقیق کرد و دید که آیا عرب‌زبانان، ترک‌زبانان و شرقی‌ها هم بعد از فرنگ رفتن! اینچنین رفتاری دارند یا نه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">