زنگ فارسی

لینک بالا برای دوستانی هست که وبلاگ دارن و می‌خوان مطالب رو دنبال کنن.

آواچه - ۷۶ (مدرسه غیرانتفاعی یا غیردولتی)

دوشنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۷، ۰۵:۴۹ ق.ظ

دانلود آواچۀ شمارۀ ۷۶ «ویراستاران»: ۱ مگابایت، ۲ دقیقه

متن فایل صوتی:

غیرانتفاعی می‌دانید یعنی چه؟ یعنی مؤسسه‌ای که کار تجاری می‌کند، در عرصۀ کسب‌وکار دارد فعالیت می‌کند، بدوبدو می‌کند، سود هم به‌دست می‌آورد، و با آن سود حقوق کارمندانش را می‌دهد، آب و گاز و برق و اجاره‌اش را می‌دهد، ولی سود انباشته ندارد. یعنی نمی‌تواند نگه‌دارد، سهام پخش کند، سود روی سود بیاید و کار اقتصادی سنگین و بلندمدت با آن سود انجام دهد. به این مؤسسه‌ها می‌گویند مؤسسه‌های غیرانتفاعی. یعنی هدفشان انتفاع نیست ولی قطعاً باید با پول هدفشان ادامه پیدا کند. خب با این حساب دبیرستان‌های غیرانتفاعی، راهنمایی‌های غیرانتفاعی (البته الان دیگر راهنمایی از بین رفته است) درست‌اند یا نه؟ نه. برای همین هم اگر دقت کرده باشید تابلوهایشان را دارند عوض می‌کنند و می‌کنند غیردولتی. چون انتفاعی هستند و بعضی‌هایشان هم بدجور انتفاعی هستند. فارسی غیرانتفاعی ناسودبر است. ولی نمی‌توانیم استفاده کنیم چون جا نیفتاده و معنارسان نیست.

۹۷/۰۵/۰۸

نظرات  (۵)

۰۸ مرداد ۹۷ ، ۰۶:۱۳ معلوم الحال
یه سوال از جانب این حقیر (طفل خرد) تازه وارد: آواچه همون voice خودمونه؟ :)
پاسخ:
بله. البته ویس چند دقیقه‌ای، نه طولانی
آره خیلی وقته دیگه نمیگیم انتفاعی. یعنی کلا اسم انتفاعی بنویسیم توی نامه برگشت میزنن!
پاسخ:
ولی در زبان گفتاری مردم هست هنوز و به این زودیا حذف نمیشه
یکی از درگیری های ذهنی من همین بود!
پاسخ:
من این درگیری رو یه بار وقتی بچه بودم و از جلوی یه مدرسه‌ای رد می‌شدم پرسیدم و حل کردم برای خودم
۰۸ مرداد ۹۷ ، ۱۴:۵۶ معلوم الحال
وویس طولانی چی میشه ؟ آوا؟ :)
پاسخ:
آواچه مصوب فرهنگستان نیستا. ویراستاران خودش این اسمو گذاشته و قشنگ هم هست. قبلاً می‌گفت صوتک.
در کل میشه به جای وویس گفت فایل صوتی مثلا
همیشه این تناقض برام سوال بود.
آخه الان همه سود برن
پس باید بشن مدارس انتفاعی.
روشنمون کردین.دی:
پاسخ:
آره والا. فکر کنم هر کی تو عمرش یه بار به این موضوع فکر کرده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">