زنگ فارسی

لینک بالا برای دوستانی هست که وبلاگ دارن و می‌خوان مطالب رو دنبال کنن.

آواچه - ۸۳ (ساده‌نویسی)

جمعه, ۱۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۳ ب.ظ

دانلود آواچۀ شمارۀ ۸۳ «ویراستاران»: ۱ مگابایت، ۲ دقیقه

متن فایل صوتی:

کتاب بهتر بنویسیم، اثر رضا بابایی، نشر ادیان، فصل سوم: ساده‌نویسی

برخی چنین پنداشته‌اند که مقصود از ساده‌نویسی خالی بودن نثر از هرگونه بلندپایگی و شکوه و آرایش‌های لفظی و تناسبات پسندیده و صنعت‌های بدیعی است؛ هر چند بی‌تکلف و خالی از تعقید و تقید. کار این تصور به آنجا کشیده است که جمعی از نویسندگان پایۀ نثر فارسی را به فروترین مرتبه کشانده‌اند و آن را فاخر بودن و دلنشینی و جاودانگی که خاص سخن ادیبانه است عاری ساخته‌اند. ورود لغات خارجی و غلط‌های دستوری و اصطلاحات عامیانه و بازاری در نثر و بی‌بندوباری در جمله‌بندی و به‌کاربردن لغت‌های بی‌اصل، همه ناشی از این پندار نادرست است که امر را بر بعضی از نویسندگان مشهور نیز مشتبه ساخته و آنان را نسبت به رعایت نکته‌های لازم بی‌اعتنا گردانیده است. این دریافت سطحی از ساده‌نویسی موجب آشفتگی خاصی در کار نثر معاصر گردیده و فارسی عامیانه و ادبی را در هم آمیخته است. زیرا تصور رفته است که کمال مطلوب در نثر آن است که درست همچون گفت‌وگوی روزانه باشد و دیگر هیچ. در حالی که غرض از ساده‌نویسی شیوا بودن عبارت‌ها و روشن بودن معانی است؛ به‌گونه‌ای‌که مقصود نویسنده بی‌درنگ در ذهن خواننده نقش بندد و این‌ها با فخامت و استواری و شکوهباری سخن هرگز منافات ندارد.

+ «ویراستاران»

۹۷/۰۹/۱۶

نظرات  (۹)

۱۷ آذر ۹۷ ، ۱۰:۰۶ آقاگل ‌‌
دو سه ماهی بود که خبری اینجا نبود. فکر می‌کردم شاید مطالبش به پایان رسیده باشه.
پاسخ:
والا واقعیت اینه که تلوبیون دیگه آرشیو برنامهٔ صبح به خیر ایرانو نمی‌ذاره و نمی‌تونم دانلود کنم تایپ کنم بذارم وبلاگم. وگرنه صبح به خیر ایران هنوز در حال پخشه. خودم هم نمی‌تونم هر روز صبح بلند شم برنامه رو ضبط کنم. کلاً من تو عمرم صبح به خیر ایران ندیدم و از کانال فرهنگستان دانلود می‌کردم که خب همون‌طور که گفتم آرشیو برنامه‌ها تو تلوبیون نیست که اونا بذارن کانال و من دانلود کنم.
ویراستاران هم ۹۰ تا آواچه داره که این یه هفته هر شب یکیشو تایپ می‌کنم پست می‌کنم، ولی بعد این یه هفته مطلب دیگه‌ای ندارم برای انتشار :(
غرض از ساده‌نویسی شیوا بودن عبارت‌ها و روشن بودن معانی است؛ به‌گونه‌ای‌که مقصود نویسنده بی‌درنگ در ذهن خواننده نقش بندد و این‌ها با فخامت و استواری و شکوهباری سخن هرگز منافات ندارد.
پاسخ:
الان ینی این بخشو تأیید کردین؟
نه بقیه اش مقدمه بود
حرف اصلی همین بود :)

گفتم اونایی که فیش دوس دارن اینو بخونن :))
پاسخ:
:) حالا انقدرام پست طویلی نبود کوتاهش کردین
۱۷ آذر ۹۷ ، ۱۶:۴۸ ابوالفضل ...
دقیقا قبول دارم ولی خود این متن زیادی سنگین نبود؟! 🤔
پاسخ:
کمی سنگین بود ولی نه خیلی. به هر حال کتابه و اهل کتاب می‌فهمن چی نوشته
در مقایسه با پست های یکی از دوستان بلاگرم بله :|
پاسخ:
:)) ولی گاهی لازمه مطلب رو حسابی کش داد تا جا بیفته. بستگی به موقعیت داره
آخه ایشون بیشتر مسائل روزمره و معمولی رو سعی میکنه پیچیده بنویسه :)
همش هم از ارتباطش با اشیاء پست میذاره!
پاسخ:
هر کی سبک و سلیقه‌ای داره به هر حال :)
بله بله خیلی هم اتفاقا دوست خوب و بلاگر محبوبی هستن خدا رو شکر
پاسخ:
خدا حفظشون کنه :)
۱۸ آذر ۹۷ ، ۰۸:۴۷ آقاگل ‌‌
میشه بری سراغ منابع دیگه‌ای؟ مثلاً کتاب‌ها. 
پاسخ:
تا اسفند که فکر نکنم بشه. درگیر پایان‌نامه  و کنکور دکتری‌م. ولی بعدش اگه کتاب خوبی معرفی کنید پایه‌ام
انصافا نثرهای قدیمی
خیلی قشنگ‌ هستن.با اون سجع‌هایی که توش به‌کار بردن یه جوری آهنگین و دلنشین شدن.
پاسخ:
آره منم سجع رو خیلی دوست دارم. بعضی از آرایه‌ها انگار تاریخ انقضا داشتن و دیگه تو آثار معاصر ازشون استفاده نمیشه. تو نوشته‌های معاصر کمتر دیدم از سجع استفاده بشه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">