زنگ فارسی

لینک بالا برای دوستانی هست که وبلاگ دارن و می‌خوان مطالب رو دنبال کنن.

آواچه - ۹۵ (شغل ویراستار)

جمعه, ۳۰ آذر ۱۳۹۷، ۰۲:۲۵ ب.ظ

دانلود آواچۀ شمارۀ ۹۵ «ویراستاران»: ۲ مگابایت، ۳ دقیقه

متن فایل صوتی

هنگام ویرایش، بدون اجازه و هماهنگی با نویسنده نباید متن را تغییر دهیم؛ چون متن مال ویراستار نیست، مال نویسنده است. بهترین حالت این است که موقع ویرایش با نویسنده ارتباط بگیریم و سؤالاتمان را از او بپرسیم. البته قبل از آن هم در جلسات معارفه و انعقاد قرارداد دربارۀ شیوه‌نامه و سبک ویرایش حتماً گفت‌وگو کرده‌ایم و به نتایجی رسیده‌ایم. اما اگر هنگام ویرایش، نویسنده در دسترس نیست، باید برایش در متن کامنت یا یادداشت بگذاریم. این یادداشت‌ها را به دست نویسنده برسانیم تا بعد از ویرایش به آن‌ها پاسخ دهد. خیلی بهتر است که نویسنده کل متن را بعد از ویرایش بخواند و نظرش را اعلام کند. هم به یادداشت‌ها جواب دهد، هم دربارۀ نکات از قلم افتاده به ویراستار یادآور شود، و هم اینکه اگر با تعبیری موافق نبود به ویراستار اطلاع دهد تا ویراستار مطابق نظر نویسنده متن را اصلاح کند. 

اما موقع انعقاد قرارداد و تحویل گرفتن اثر، خوب است که ما با نویسنده یا کارفرما هماهنگ کنیم که لطفاً اصلاحاتتان را خیلی سریع مثلاً یک هفته یا دو هفته به ما تحویل بدهید تا ما اعمال کنیم. این محدودیت زمانی چندین فایده دارد. اول اینکه خیلی از نویسنده‌ها ممکن است چندین ماه بعد اصلاحاتشان را بدهند و این برای ویراستار دردسرساز است. چون پروژه‌های دیگری در دستش است و خالی کردن زمان برای اعمال اصلاحات دشوار است. مهم‌تر اینکه ممکن است ویراستار از فضای متن خارج شده باشد و لازم باشد که دوباره بنشیند وقت مفصلی بگذارد و یادش بیاید که محتوا چه بود و با چه سبکی ویرایش شد، حساسیت‌های نویسنده یا کارفرما چه بود و خلاصه این باعث شود که یا ویراستار اذیت شود یا کیفیت کار افت پیدا کند. پس حتماً موقع انعقاد قرارداد ذکر کنیم که ظرف این مدت زمانی اصلاحات را تحویل دهید.

+ «ویراستاران»

۹۷/۰۹/۳۰

نظرات  (۲)

۰۷ دی ۹۷ ، ۲۱:۴۶ .: مهتاب :.
از این مورد یه تجربه‌ای دارم که داشتم یه متنی رو مثلا ویراستاری می‌کردم واسه نشریه‌مون (تقریبا هم در حد همون اطلاعات دبیرستان) بعد انقد عیب و ایراد داشت که تقریبا متنو عوض کردم :دی بعد که فرستادیم واسه نویسنده ببینه قبل چاپ، گفت این خیلی تغییر کرده و‌ دوباره مجبور شدم بشینم درستش کنم. من واقعا اون قسمت که می‌گه متن مال نویسنده است رو قبول نداشتم :دی به نظر من متن مال ویراستار بود و درست بودنش ترجیح داشت به نظر نویسنده :دی
پاسخ:
تصحیح با ویرایش فرق داره. دورهٔ ارشد، یه درسی داشتیم به اسم متون علمی. اونجا بحث تصحیح کتاب‌های تاریخی علمی پیش اومد. یادمه استادمون می‌گفت ممکنه موقع تصحیح کتاب یه ریاضیدان ببینی یه چیزیو غلط نوشته. اونجا حق نداری درستش کنی. اون متن مال اونه حتی اگه غلط باشه.
ولی خب میشه با نویسنده‌ای که زنده است صحبت کرد و حد و مرز اعمال تغییرات رو پرسید ازش.
همیشه خدا نویسنده‌هایی رو دیدم که شاکی بودن از اینکه متنشون دست خورده و...
یعنی همیشه برام سوال بوده که چرا این اختلاف‌ها پیش می‌اد.
چی می‌شه که ناشر و ویراستار و نویسنده هماهنگ باشن خوب.
پاسخ:
دیگه باید به توافق برسن سر تغییر و مقدار تغییر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">