زنگ فارسی

لینک بالا برای دوستانی هست که وبلاگ دارن و می‌خوان مطالب رو دنبال کنن.

مقدمه و معرفی

يكشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۶، ۰۹:۰۰ ب.ظ

از آبان‌ماه امسال برنامۀ «صبح بخیر ایران»، طی ۵۳ قسمتِ حدوداً ۱۰دقیقه‌ای به فرهنگستان و زبان فارسی و موضوعات زبانی پرداخته است. این بخش در روزهای زوج حدود ساعت هفت و هفت‌ونیم از شبکۀ یک سیما پخش می‌شد و در هر قسمت، یکی از استادان و اعضای فرهنگستان مهمان برنامه بودند. زمان‌بندی پخش برنامه‌ها به این صورت بوده که شنبه، ۶ آبان، دکتر حداد عادل مهمان برنامه بودند و این برنامه در واقع به‌نوعی افتتاحیه و مقدمه بوده است. بعد از ایشان، آقایان رحیمی و ذوالفقاری دوشنبه و چهارشنبه برنامه داشتند. هفتۀ بعد آقای ظریف و آقای شیوا و دوباره آقای رحیمی، و هفتۀ بعدتر آقایان ظریف و رحیمی و ذوالفقاری. ترتیب حضور استادان، مخصوصاً در هفته‌های اول پخش، آنچنان منظم نبود و برخی روزها هم برنامه به دلایلی پخش نمی‌شد.

تا امروز، در مجموع آقای ذوالفقاری طی ۳ برنامه به بحث درست‌نویسی پرداخته‌اند، آقای رحیمی در طول ۱۰ برنامه به ضرب‌المثل‌ها و ریشه‌هاشان، آقای ظریف طی ۸ برنامه و آقای مهرامی طی ۲ برنامه به واژه‌گزینی، آقای شیوا در طول ۱۱ برنامه به ریشه‌شناسی واژه‌ها، آقای رضوی طی ۷ برنامه به زبان‌شناسی و آقای طامه طی ۸ برنامه و خانم امانی طی ۲ برنامه به بحث گویش‌ها و زبان‌های ایرانی پرداخته‌اند.

ان‌شاءالله طی روزهای آینده هر روز یکی از این قسمت‌ها، هم به‌صورت مکتوب و هم به‌صورت تصویری در این وبلاگ ارائه خواهد شد و باهم به نقد و بررسی مطالب خواهیم پرداخت. فعلاً برنامه این است، ولی برنامه‌های دیگری هم علاوه بر بخش «صبح بخیر ایران» دارم. ترتیب ارائۀ مطالب در این وبلاگ بر اساس ترتیب پخش در برنامۀ «صبح بخیر ایران» نیست. به صلاح‌دید خودم و با توجه به شناختی که از مخاطب و محتوای مطالب و میزان تخصصی‌بودن و دشواری و جذابیت مباحث دارم، فکر کردم اگر ابتدا آن سه برنامه‌ای که در مورد درست‌نویسی بود منتشر بشود، برایتان جالب‌تر و جذاب‌تر است، و بعد بخش ضرب‌المثل‌ها و بعد بخش ریشه‌شناسی و واژه‌گزینی و در نهایت، زبان‌شناسی و زبان‌های ایرانی. حُسن دیگر این ترتیب و دسته‌بندی این است که طی مدتی مشخص، یک مبحث بسته می‌شود و بعد وارد بحث بعدی می‌شویم.

این از معرفی وبلاگ. خودم را هم اگر بخواهم معرفی کنم، عرضم به حضورتان که از دانشجویان اولین دورۀ کارشناسی‌ارشد زبان‌شناسی فرهنگستانم و در شُرُف فارغ‌التحصیلی. در حد توان و سوادم به سؤالات و ابهام‌هاتان پاسخ خواهم داد و نقدهاتان را به گوش مسئولان خواهم رساند.

 کانال تلگرامی بخش فرهنگستان برنامۀ «صبح بخیر ایران»

نظرات  (۸)

به عنوان مقدمه، یکبار برای همیشه، از ازل تا ابد، از شروع تا پایان، از حالا تا آخر:
با تشکر و قدردانی از شما نویسنده‌ی گرامی که اینگونه در راستای اعتلای زبان زیبای فارسی و آگاهی‌بخشی به بخشی از ایرانیان، کوشا و فعال ظاهر شده‌اید. با آرزوی موفقیت و توفیقات روزافزون برای شما. 
پاسخ:
سپاس‌گزارم :)
حضور و حمایت شما مایهٔ دلگرمی من و امثال منه و ممنونم که هستید.
سلام
امیدوارم بیشتر بیاموزم...
پاسخ:
سلام :)
امیدوارم مطالب اینجا براتون مفید باشه و از وقتی که براش صرف می‌کنید استفادۀ کافی رو بکنید :)
کمکی در راستای هرچه درست نوشتن.
آفرین.
پاسخ:
شأن زبان فارسی اینه که ما بتونیم هر چه درست‌تر واژگان و ترکیب‌ها و جمله‌هاش رو به‌کار ببریم و صحبت کنیم و پاس‌داشت این زبان در هر دوره‌ای به گویشورانش بستگی داره.
سلام. بسیار سپاسگزارم.برای دیدن و خوندن پست هاتون هیجان زده ام.
پاسخ:
من نیز خوشحالم و ممنونم که هستین :)
سلام ممنون حتما این وبلاگ تون رو می خونم و استفاده می کنم یه سوالی هم در مورد زبان فارسی داشتم بعدا میپرسم
پاسخ:
سلام. من هم از شما ممنونم.
حتماً هر سؤالی داشتی بپرس :)
سلام.بسیار خوشحال شدم که وبلاگی دراین باره پیدا کردم و امیدوارم فرهنگستان فعالیت های گسترده‌تری در این جهت داشته باشه.با تشکر از زمانی که صرفِ این کار می‌کنید:)
پاسخ:
سلام
من هم از آشنایی با شما بسی بسیار خوشحالم. امیدوارم مطالب به دردتون بخوره و استفاده کنید و اگه دوست داشتید منتشرشون کنید.
سوال اینجاست چرا با این همه دم و دستگاه فرهنگ و ادب! فرهنگ و ادب ایرانی ها هر روز سقوط می کنه؟
به نظرتون بهتر نیست واقعیات رو ببینیم؟؟؟
پاسخ:
والا ایرانیا که آدمایی جز من و شما نیستن. شما خودت به‌عنوان ایرانی چند بار تو ترافیک به زمین و زمان فحش دادی یا چراغ قرمزو رد کردی؟ یا سر جلسه امتحان تقلب کردی؟ یا سعی کردی قانونو دور بزنی و توجیه هم برای کارت جور کردی؟ ینی نشده به عنوان دانش‌آموز یا دانشجو یا کارمند از زیر مسئولیت و وظیفه‌ت دربری و شونه خالی کنی؟ نمیشه انگشت اتهام رو به سمت دیگران بگیریم فقط. خودمونم باید یه کاری کنیم. از خودمون و خانواده‌مون باید شروع کنیم و کم‌کم به مرور زمان فرهنگ جامعه هم بهتر میشه. جواب سؤالتون اینه که ما منتظریم بقیه خوب شن و بقیه رفتار و اخلاق خوبی داشته باشن. برای خوب شدن خودمون قدم برنمی‌داریم متأسفانه :(
۰۹ خرداد ۹۷ ، ۰۶:۴۱ فرید پرهمت
ان شا الله بتونبم از مطالبتون استفاده کنیم و حرکتتون مستمر و پایدار باشه...
پاسخ:
ممنونم. ان‌شاءالله :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">